Μαθαίνοντας τις Κοινωνικές δεξιότητες . Μέρος Α

Γράφει για το mymommy ο Ψυχολόγος  Γαλανάκης Γιώργος .

Όπως τονίζεται από τους Mc Clelland και Morrison (2003), οι καλά ενημερωμένοι δάσκαλοι των μικρών παιδιών, αναγνωρίζουν τη σημασία της κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών. Η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων θέτει ένα κρίσιμο θεμέλιο για την μετέπειτα ακαδημαϊκή επίδοση καθώς και για τις δεξιότητες που σχετίζοντα με την εργασία. Το παρόν άρθρο αφορά κυρίως νηπιαγωγούς και δασκάλους, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι τεχνικές που θα ακολουθήσουν, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ή να ενισχυθούν από τους γονείς στο σπίτι. Λόγου του μεγάλου όγκου του θέματος και για την καλύτερη ανάλυση των τεχνικών το άρθρο θα ολοκληρωθεί σε τρια μέρη.

Αλλά ας δούμε τώρα κάποιες από τις κοινωνικές δεξιότητες που όλα τα παιδιά πρέπει να μάθουν,  καθώς μέσω αυτών προάγεται η θετική αλληλεπίδραση με τους άλλους κα το περιβάλλον.

  • Η έκφραση εμπάθειας
  • Η συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες
  • Η εξυπηρετικότητα
  • Η επικοινωνία με τους άλλους
  • Η διαπραγμάτευση, και
  • Η επίλυση προβλημάτων.

Τα παιδιά μαθαίνουν τις δεξιότητες αυτές από τους ενήλικες και τα παιδιά στο περιβάλλον τους, οι οποίοι φτιάχνουν το «μοντέλο» και εξηγούν το πώς ατό χρησιμοποιείται στις εκάστοτε περιστάσεις.

Ενίσχυση της κοινωνικής λειτουργίας μέσω του παιχνιδιού

Τα παιδιά μαθαίνουν ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων κατά την διάρκεια των ευκαιριών παιχνιδιού. Από το χτήσιμο με τουβλάκια μέχρι τα παιχνίδια ρόλων, για παράδειγμα, η ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως της ένας προς έναν ανταπόκρισης καθώς και των συμπεριφορών πρώιμης γραφής και ανάγνωσης, της καταμέτρησης και της διαμόρφωσης, εμφανίζονται.

Η αναπαραγωγή παρέχει επίσης ένα μέσο και μια ευκαιρία για τα παιδιά να μάθουν και να βελτιώσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες (Barbakoff & Yo, 2002). Για τα παιδιά που είναι κοινωνικά απομονωμένα, το παιχνίδι προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για την κοινωνική αλληλεπίδραση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Τα παιδιά με αναπηρίες επίσης μπορούν να επωφεληθούν από την εμπειρία του παιχνιδιού με τυπικά αναπτυσόμενους συμμαθητές, οι οποίοι παρέχουν κατάλληλα πρότυπα προς μίμηση, κίνηση των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, και διατήρηση της σταθερής επικοινωνίας. Επιπλέον, το ελεύθερο παιχνίδι είναι ένας αποτελεσματικός, αυθόρμητος τρόπος για τα παιδιά να εφαρμόσουν τις κοινωνικές δεξιότητες που
έχουν διδαχτεί άμεσα.

Τα τέσσερα στάδια του παιχνιδιού που σημειώνονται από τους διαφορετικούς τύπους κοινωνικής αλληλεπίδρασης στα οποία τα παιδιά συμμετέχουν είναι:

  • Του θεατή
  • Το μοναχικό
  • Το παράλληλο, και
  • Το συνεταιρικό παιχνίδι.

Κάθε είδος παιχνιδιού προκαλεί διαφορετικά είδη κοινωνικών αλληλεπιδράσεων. Επιλέξτε παιχνίδια που εκτείνονται σε κάθε αναπτυξιακό επίπεδο παιχνιδιού για την αύξηση των κοινωνικών ευκαιριών μάθησης των παιδιών. Για παράδειγμα, ένας καλά εφοδιασμένος χώρος προσποιητού παιχνιδιού είναι γεμάτος με πραγματικά αντικείμενα, υλικά γραφής, τηλέφωνα-παιχνίδια, και συνδιασμούς ρούχων. Τα στοιχεία αυτά ενισχύουν την κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς αρχίζουν να αλληλεπιδρούν με τους άλλους, χρησιμοποιώντας κοινωνικές δεξιότητες, όπως η σειρά λήψης, το μοίρασμα των παιχνιδιών, το να ακούνε, και να χρησιμοποιούν τους
κατάλληλους χαιρετισμούς.

Η κοινωνική μάθηση που λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων αυτών μπορεί να είναι απεριόριστη όταν οι βέλτιστες πρακτικές υλοποιούνται. Βάλτε  τα παιδιά σε συζητήσεις και φυσική κίνηση και ζητήστε από τους “βοηθούς” να καθίσουν με τα ανήσυχα παιδιά ώστε να μπορέσουν να εστιάσουν, και να κρατήσουν τους χρόνους της ομάδας. Ακολουθήστε αυτή την απλή κατευθυντήρια γραμμή: η ενεργή συμμετοχή των ενηλίκων οδηγεί σε ενεργά παιδιά.

Γαλανάκης Γιώργος
Ψυχολόγος – Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία – Συμβουλευτική
galanakis-george-psy-cbt.gr
[email protected]
Σόλωνος 99, Αθήνα

****(σε περίπτωση αναδημοσίευσης – αναπαραγωγής οποιουδήποτε  άρθρου επιβάλλεται η χρήση του συνδέσμου της σελίδας του άρθρου ως πηγή)  

Βιβλιογραφία:

Lynch.S.A,&Simpon.C.G.(2010).Social Skills: Laying the Foundation for Success. DIMENSIONS OF EARLY CHILDHOOD. Vol38(2).

Myze.J.(2005). Social Skills Intervention and Peer Relationship Difficulties in Early Childhood: Comments on Bierman and Erath, Manz and McWayne, and Odom. Encyclopedia on Early Childhood Development.

 

 

 

Mymommy.gr

Άρθρα που απασχολούν όλη την οικογένεια , συνταγές, διατροφή, επικαιρότητα, υγεία, ιστορίες μαμάδων, ψυχολογία, φροντίδα παιδιού και μωρό, θηλασμός και εγκυμοσύνη.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

ΤΟ EMAIL ΣΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ

Mymommy.gr
Η αγαπημένη συντροφιά της κάθε Μανούλας. Άρθρα που απασχολούν όλη την οικογένεια , συνταγές, διατροφή, επικαιρότητα, υγεία, ιστορίες μαμάδων, ψυχολογία, φροντίδα παιδιού και μωρό, θηλασμός και εγκυμοσύνη.

Το mymommy.gr απευθύνεται στη νέα μαμά και τη σύγχρονη γυναίκα γιατί τα παιδιά μας είναι ο θησαυρός μας και η πηγή έμπνευσης μας !

FOLLOW US ON
Newsletter

Μπείτε στη μεγαλύτερη μαμαδοπαρέα !

Follow us on Social Media. Spead the word...!